27 Nisan 2013 Cumartesi

Saraybosna Filarmoni Orkestrası Suriyeliler için çaldı

27 Nisan 2013

Saraybosna Filarmoni Orkestrası 17 Haziran 1994’te yanı başlarında olup biten savaşı görmezden gelen Avrupa’nın vicdanına Mozart’ın müziğiyle seslenmişti. Aynı orkestra önceki gün Cemal Reşit Rey Konser Salonu’nda bu kez Suriye’deki zulme dikkat çekmek için çaldı. Sağır kalanlar duysun, artık bir şeyler yapılsın diye… 15 Mart 2011 Suriye’de zulmün başladığı tarih. Mart 2013’teyiz. Savaş iki yıldır devam ediyor. Ama hâlâ silahlar susmuş değil, kan akıyor. Sonuç 80 bin şehit…

Sahneye önce İstanbul Senfoni Orkestrası ile birlikte Bosnalı sanatçılar çıktı. Sanatçılar arasında şefle birlikte 1994’teki konserde çalan keman sanatçıları Zvezdana Patak, Korina  Stanboliç ve Blerim Bytyçi vardı. Ardından orkestra şefi Emir Nuhanoviç, çevirmen Dr. Bilgin Sait’le dinleyicilerin karşısındaydı. Nuhanoviç 20 yıl önce yaşadıklarını hatırlattıktan sonraki cümlesi, “Bir çocuğun gözyaşı tüm dünyanın zenginliğine bedeldir. Şu anda Suriye’de anneler kendi çocuklarını gömüyorlar.’’ oldu.

Ardında Kültür ve Turizm Bakanı Ömer Çelik sahnedeydi ve “İnsanlık hafızasının yeniden şekillendiği bu süreçte vicdana ve değişime çağıranların başında geliyoruz. Burada gördüğünüz gibi sanatın insanlık vicdanında makes bulan sesinin yanındayız. Bahsettiğim şey, Bosnalı çocuklarla buluşan Hamalı çocukların gözlerindeki umuttur. Bosnalı kadınlarla buluşan Halepli kadının bakışındaki öfkedir ve Şamlı bir babanın ellerindeki çaresizliktir.’’ dedi.
Konserin ikinci bölümünde Çağrı filminin müziği The Message ve 40 dakikalık son bölümde ise Beethoven’ın İnsanlığın Mücadele Zaferi adını verdiği 5. senfonisi çalındı.
Konser başladığında dinleyenleri bir sürpriz bekliyordu. Hasta babasını yatağında, annesini de onun başında bırakarak altı ay önce Suriye’den kaçıp ülkemize sığınan sanatçı Ali Moraly kemanıyla karşımızdaydı. Sanatçıyla kuliste konuştuğumuzda ilk söylediği “Suriye’deki sivil bir savaş değildir, insanların değişim isteğidir.” oluyor.

Konserin 7 dakikalık ilk bölümünde Moraly, Tomaso Albinoni’nin “Adagio in G-Minor” parçasını çaldı. Bu esere konserde yer verilmesi aslında çok anlamlı. Çünkü Bosna Savaşı devam ederken Emir Nuhanoviç’in çello sanatçısı bir arkadaşı, her gün saat 16.00’da sokağa çıkarak bir gün dağın başında, bir gün evin çatısında 20 dakika Adagio’yu çalıyor. Savaşın tam ortası, sokağa çıkma yasağı var, bir sanatçı canı pahasına çellosuyla savaşa, zulme meydan okuyor...

Saraybosna Filarmoni Orkestrası, Türkiye’ye ilk kez gelmiyor. 1995’te Filiz Ali yönetimindeki Cemal Reşit Rey Konser Salonu, açılışını bir dizi konserle yapmıştı. Konuklar arasında onlar da vardı, fakat o zaman yazar Beşir Ayvazoğlu’nun köşe yazısında bahsettiği gibi ‘ayıp etmiştik'

Saraybosna Filarmoni Orkestrası’na. Pazartesi akşamı konsere 15 dakika kala salonun boş olduğunu görünce ücretsiz bir konseri bile dolduramamanın hüznü çöktü üzerimize. Çok şükür saat 20.00’de doldu koltuklar, coştu dinleyenler...

 HABERİN SAYFAMIZDAKİ GÖRÜNÜMÜ